Drukuj

Fiskus pod kontrolą

Tax Care 2

Najczęstsze błędy przy składaniu deklaracji podatkowych.

Na złożenie deklaracji podatkowej za rok 2014 mamy czas tylko do 30 kwietnia. Czasu nie zostało zatem dużo, a wielu Polaków jak zwykle zostawia wypełnianie PIT-u na ostatnią chwilę, gdy niepotrzebny pośpiech zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia błędu. Pomyłki mogą tymczasem zdarzyć się zawsze, nawet w przypadku zeznań wypełnionych wstępnie przez administrację podatkową. A za ich obecność odpowiadamy oczywiście my sami.

Możliwość wypełniania deklaracji podatkowej w naszym imieniu Ministerstwo Finansów wprowadziło w marcu 2015 roku. Usługa dotyczy na razie tylko osób rozliczających się przez formularz PIT-37 i polega na automatycznym wypełnieniu dokumentu przez fiskusa, który czerpie dane, wynikające z deklaracji przesyłanych mu przez pracodawcę. Warto jednak pamiętać, że PIT pobierany ze strony Ministerstwa Finansów zawiera tylko podstawowe dane. Przysługujące nam ulgi i chęć rozliczenia się z dzieckiem lub małżonkiem musimy nanieść na formularz sami, jeszcze przed wysłaniem zeznania do Urzędu Skarbowego.

Konieczna weryfikacja

- Urzędowi nie powinniśmy jednak ufać bezgranicznie – zauważa Tomasz Bożętka, Dyrektor Oddziału Tax Care w Krakowie. – Automatycznie wypełnione przez niego deklaracje mogą zawierać błędy, za które fiskus nie bierze żadnej odpowiedzialności. Jako że w Polsce obowiązuje zasada samoopodatkowania, odpowiedzialność ta spada zatem na nas i to my musimy ponosić konsekwencje pomyłek, które zostały zawarte w zeznaniach wypełnionych przez Urząd – dodaje. Błędy w deklaracji oznaczają konieczność ich korekty oraz spłaty zaległych zobowiązań, a w efekcie mogą również prowadzić do pojawienia się odsetek za zwłokę. – Zeznania warto sprawdzać też pod innym kątem – zaznacza ekspert z Tax Care. – W deklaracjach wysłanych Urzędowi przez pracodawcę mogą pojawić się błędne dane, które spowodują zawyżenie płaconego przez nas podatku – tłumaczy.

Uważaj na najprostsze błędy

Na wszelkiego rodzaju pomyłki i przeoczenia musimy również zwracać uwagę, gdy swój PIT wypełniamy samodzielnie. Wśród wielu rubryk łatwo o błędy, a jak na złość, najczęściej popełniamy te - wydawałoby się - najprostsze. Jedną z nich jest brak podpisu osoby składającej druk zeznania. Gdy przebrniemy przez wszystkie skomplikowane pola naszej deklaracji, zapominamy często o obowiązkowej parafce, bez której złożony dokument nie wywołuje żadnych skutków prawnych. O podpisie muszą pamiętać osoby wysyłające PIT pocztą. Podatnicy rozliczający się przez Internet podpisują się w formie podania kwoty przychodu z poprzedniego roku, a w przypadku pomyłki system od razu ich o tym poinformuje.

Z czystej nieuwagi wynikają również błędy pojawiające się przy przenoszeniu danych z informacji podatkowych. Wypełniając formularz PIT bardzo często posługujemy się deklaracją złożoną wcześniej przez naszego pracodawcę. Zawarte w niej liczby przepisujemy jednak bezmyślnie, co skutkuje pojawiającymi się pomyłkami i może prowadzić do wykazania w deklaracji innych kwot, niż te, które bezpośrednio nas dotyczą.

Pamiętaj o załączniku

W przypadku, gdy w swoim zeznaniu wykazujemy przysługujące nam ulgi, musimy pamiętać o dołączeniu potwierdzającego je załącznika. W zeznaniu konieczne jest też zaznaczenie, jakie załączniki składamy. Ich dołączenie potwierdzamy w odpowiedniej rubryce cyfrą, a nie krzyżykiem lub „ptaszkiem”. Warto również pamiętać, że jeżeli rozliczamy się oddzielnie z małżonkiem, a we dwójkę chcemy skorzystać z przysługującej nam ulgi mieszkaniowej, do deklaracji powinniśmy dołączyć PIT/D z zaznaczeniem, do którego zeznania (małżonki czy małżonka) jest on dołączony.

Pamiętaj o kolejności

W przypadku, gdy rozliczamy się wspólnie z małżonkiem, musimy z kolei dbać o raz wybraną kolejność. – Małżeństwa, które składają deklarację razem, mogą bez przeszkód wybrać, które z nich zostanie wpisane w pozycję B1 („podatnik”), a które w B2 („małżonek”) – tłumaczy Tomasz Bożętka, Dyrektor Oddziału Tax Care w Krakowie. - W dalszych częściach formularza tej kolejności nie można jednak tego pomylić. W przeciwnym razie błędy zostaną wychwycone przez Urząd, a nasze zeznanie zostanie zwrócone do korekty – dodaje.